AtHand winnaar Dutch Game Award 2014 Serious Game AtHand winnaar E-learning award 2014
AtHand winnaar San Accent

Wil je medewerkers laten ervaren dat ze met kleine gedragsveranderingen betere resultaten kunnen halen en hen ertoe inspireren deze mindset in de praktijk te brengen? Business Games, of zakelijke spelsimulaties, zijn effectieve tools voor het begeleiden van veranderprocessen en andere werkgerelateerde doeleinden. Voor veel organisaties is deze werkvorm echter nog relatief nieuw. Benieuwd hoe je een Business Game zo effectief mogelijk opzet? In dit artikel vind je de 3 do’s voor een succesvol traject.

1. Verweef storytelling met de simulatie

Het vertellen van en luisteren naar verhalen vormt al sinds mensenheugenis een integraal onderdeel van ons bestaan. Primair omdat we er plezier aan beleven, maar ook – en daar schuilt de werkelijke kracht – omdat verhalen ons verbinden.

“Verhalen helpen ons elkaar te begrijpen, te leren en te verbinden met anderen. Doordat verhalen samenhang laten zien, worden ze gemakkelijk opgeslagen in het geheugen.” Emile Elsbeek

Verhalen zijn in staat om droge feiten en leertrajecten tot leven te brengen. Binnen een effectieve Business Game vormt storytelling daarom altijd een wezenlijk element.

Dit betekent overigens niet dat de Game per definitie af moet wijken van de realiteit. Integendeel. Door bestaande casussen en bedrijfseigen elementen (zoals taalgebruik, bedrijfscultuur en werkmethodiek) te verweven in de look-and-feel, creëer je een herkenbaar verhaal waarbij inzichtelijk wordt op welke manier de kennis en vaardigheden ook buiten de Game-omgeving direct toepasbaar zijn.

business game athand

2. Benut de kracht van herhaling

Het uiteindelijke doel van een Business Game is dat het gewenste gedrag een gewoonte wordt, niet iets dat opgelegd wordt of zo wordt ervaren.

Daarom profileren veel Business Games zich als een vorm van teambuilding; veelal in een offline omgeving en voor eenmalig gebruik, waarbij een begeleider ter plaatse in een dag(deel) gedragsverandering hoopt te realiseren. Leerzaam op het moment zelf, dat zeker, maar hoeveel kan de medewerker in de weken erna nog reproduceren?

“Het duurt ongeveer 21 dagen om een gewoonte aan of af te leren” – Brian Tracy

Hoe realistisch is het daarentegen om over een periode van meerdere weken meerdere teambuildingsprogramma’s in te plannen?

Online, dus ‘on the go’

Het is daarnaast geen eenvoudige exercitie om alle medewerkers tegelijkertijd bij deze teambuildingsactiviteiten te betrekken en hier een geschikt moment voor in te ruimen. Om alle werkprocessen draaiende te houden, is het praktisch wanneer er medewerkers zijn die stand-by kunnen blijven staan.

Hoe zou het zijn als je medewerkers op ieder moment van de dag – zelfs buiten werktijd – kunt motiveren om aan hun ontwikkeling te werken?

De leermodules van AtHand zijn digitaal en nodigen uit om ‘tussen de bedrijven door’, los van de werkplek te worden gespeeld. Zo ook op de momenten waarop je medewerker even niets te doen heeft. Op deze manier wordt het wachten op de bus of trein zowaar een leuke bezigheid!

Verscheidene van onze klanten ‘betrappen’ hun medewerkers erop ’s ochtends voor werktijd nog even een kennisbattle of quiz te voltooien. Over intrinsieke motivatie gesproken!

business game

3. Omarm revolutionaire Game-mechanismen

De Business Games van AtHand hebben een revolutionair karakter. De Games gaan in de basis namelijk uit van vrijheid, gelijkheid en broederschap. De vrijheid te leren door uitproberen, in een gelijk speelveld waarbij het broederschapsgevoel en het geloof in eigen kunnen centraal staan, welteverstaan.

Leren in spelvorm is de ultieme vorm van trial-and-error. Een Business Game die de volledige vrijheid biedt op een veilige manier te ontdekken wat kan, mag en moet, nodigt haar spelers uit sneller op onderzoek uit te gaan. Buiten de zakelijke omgevingssfeer durven zij zichzelf én elkaar meer uit te dagen. Datgene wat in de fictieve werkelijkheid gebeurt, heeft immers geen consequenties voor het echte leven.

In deze opzet ontstaat de ultieme kruisbestuiving van ideeën en ervaringen, wat zorgt voor meer verbinding op de werkvloer. 

In een Business Game die uitgaat van het gelijkwaardigheidsbeginsel, krijgt iedere medewerker de kans om zichzelf uit te vinden. Spelenderwijs komen medewerkers er vaak achter waar zijzelf en hun collega’s in uitblinken. Zo kan het gebeuren dat iemand die net meedraait binnen de organisatie zomaar het leiderschap pakt en zich daarin verder ontplooit. Of dat het commerciële of probleemoplossende vermogen van de medewerker die voorheen in de luwte bleef wordt aangewakkerd.

Een Business Game op maat

Ook veranderprocessen doorvoeren binnen je organisatie? Met onze Business Games werk je effectief aan de gedragsverandering die nodig is om de kennis en vaardigheden van je medewerkers ten volste te benutten.

Met een maatwerk invulling creëren we effectieve, unieke Games gebaseerd op de doelstellingen en KPI’s van je organisatie. AtHand Business Games ondersteunen bij een breed spectrum aan bedrijfsontwikkelingsplannen:

  • De ontwikkeling van leiderschapskwaliteiten;
  • De onboarding van nieuwe medewerkers;
  • Het doorvoeren van veranderprocessen;
  • Het verhogen van sales en andere KPI’s.

Meer weten over onze Business Games? Kom dan naar onze Gamification Workshop. Daarin brengen we je in no time de do’s en don’ts van Gamification bij.

Inschrijven Workshop

Wil je het meeste uit je medewerkers halen? In onze whitepaper lees je waarom Gamification onmisbaar is voor een snelle en betere ontwikkeling van je personeel.

Download whitepaper