Spel is van alle tijden, maar Gamification staat nog in de kinderschoenen. Deze spelvorm geniet pas sinds het begin van dit decennium wereldwijde bekendheid. Binnen tal van organisaties heeft met name het hoger management Gamification ontdekt als strategisch wondermiddel voor grootschalige onboarding- en verandertrajecten. Maar ook vandaag de dag is Gamification nog altijd volop in ontwikkeling. In dit blog delen we dé 3 belangrijkste Gamification trends van dit moment.

1. Gepersonaliseerd leeraanbod

Traditionele leermodules kennen vaak een lineaire opzet en beredeneren vanuit een one-size-fits-all filosofie. Een dergelijk leertraject – waarbinnen elke deelnemer precies dezelfde leerroute aflegt – mist vaak zijn doel, omdat deze voor geen enkele medewerker écht passend is. Iedereen bevindt zich immers qua ontwikkeling op een uniek punt.

Wanneer assessments niet goed aansluiten op bestaande kennis en vaardigheden, heeft dit een demotiverend effect, wat in het ergste geval leidt tot een verminderd geloof in eigen kunnen of zelfs verminderde werkprestaties. Als er sprake is van een mismatch gaat veel tijd, geld en energie verloren aan een leertraject waarin men niets of weinig leert.

Wanneer Games meebewegen met het kennisniveau van haar gebruikers en per individu signaleren waar de verbeterpunten liggen, ontstaat een natuurlijker leerproces, dat juist uitgaat van motivatie en betrokkenheid. Zo haal je het volle potentieel uit iedere werknemer.

Door machine learning-technieken en verbeterde AI is het mogelijk om Games steeds adaptiever aan te bieden. Dat wil zeggen: volledig toegespitst op de (leer)behoeften van hun individuele gebruikers.

Onze Games omvatten een groot deel begeleiding op maat, zodat men zich gehoord en geholpen voelt. Dit vertaalt zich in hogere scores in het spel.

heroes athand

Omdat dit proces computergestuurd verloopt, is 1-op-1-begeleiding vanuit leidinggevenden niet meer nodig om trainingen effectief uit te rollen.

Avatar versterkt betrokkenheid

Ook blijft het gebruik van gepersonaliseerde avatars – die qua uiterlijk gelijkenissen vertonen met de gebruikers zelf – onverminderd populair. Games die ruimte geven aan deze vorm van zelfidentificatie, kunnen rekenen op meer betrokkenheid onder spelers, blijkt uit diverse wetenschappelijke publicaties.  

2. Learning on-demand met omnichannel aanbod

Een 24-uurseconomie vraagt om een flexibele leermethode welke hier gehoor aan geeft. Waar gamified experiences nog vaak beperkt blijven tot desktops of laptops – en dus veelal tot kantoorruimtes en tijdens kantooruren – worden Games pas echt toegankelijk met gebruikstoepassingen op mobile devices.

Trend of niet, AtHand Games worden al jaren met deze functionaliteit geleverd. De online leermodules zijn op elk moment van de dag en op elk device toegankelijk en nodigen dus uit om los van de werkplek te worden gespeeld. Hoewel het verstandig is om voor de Games vaste momenten onder werktijd in te roosteren, zien veel van onze klanten dat hun medewerkers er juist buiten werktijd actief gebruik van maken, zoals tijdens het wachten op de bus of vlak voor aanvang van de shift.

Met al meetbare resultaten in slechts 10 à 15 minuten per dag over een periode van 4 tot 6 weken, zijn de Games laagdrempelig en prima inpasbaar in drukke tijdschema’s.

gameplay gamification

3. Autonoom leren als stuwmotor

Een snel veranderend speelveld vraagt om een grote wendbaarheid van zowel organisaties als hun medewerkers. Veel organisaties werken met zelforganiserende teams om de veranderingen in de markt het hoofd te bieden. Bij deze aanpak staan de leidinggevenden en/of stafmedewerkers langs de zijlijn om het personeel te ondersteunen bij het behalen van de gewenste doelen en resultaten.

Business Games komen tegemoet aan deze nieuwe ‘way of working’ en sturen richting deze mindset. Games die naast beloningen ook een aangename spelervaring bieden, sterken de intrinsieke motivatie. Doordat medewerkers in dit proces de vrijheid en het vertrouwen krijgen hun eigen leerplan te volgen, worden zij nu en in de toekomst getriggerd te werken aan hun eigen en gezamenlijke succes.

Onderstaande video laat goed zien hoe een dergelijk Gamification traject er in de praktijk aan toe gaat:

 

Blijf op de hoogte van Gamification trends

Gamification is jong en nog lang niet uitgeleerd. Ondanks haar korte bestaan, is deze methodiek inmiddels verworden tot grote game changer binnen onboarding- en verandertrajecten.

Wil je ook het meeste uit je medewerkers halen? In onze Whitepaper lees je waarom Gamification onmisbaar is voor een snelle en betere ontwikkeling van je personeel.

Download onze Whitepaper en blijf op de hoogte van de laatste insights, trends en ontwikkelingen op het gebied van Gamification.

Download whitepaper

 

Liever zelf komen ervaren wat Gamification voor je bedrijf kan betekenen?

Schrijf je dan (kosteloos) in voor onze Workshop.

Tijdens de Workshop delen we graag onze inzichten en leerpunten, zodat je voldoende praktijkervaring opdoet om zelf met Gamification te kunnen starten.

Inschrijven Workshop