Games worden steeds vaker ingezet om kennis en vaardigheden te verbeteren bij werknemers. Meedoen aan een game voelt nu eenmaal minder als een examen doen. En het win-aspect geeft extra dynamiek en leidt tot betere resultaten. Maar als je een game kunt inzetten om kennis te vergroten, waarom dan ook niet een game ook om bepaalde kennis en vaardigheden van nieuwe kandidaten te toetsen?
We spraken Irene Heijmeriks (AtHand) en Jelmer de Vries van FBTO.

 

Klantvraag

Jelmer: ‘FBTO is voor haar contactcenter altijd op zoek naar medewerkers die snel kunnen schakelen en klantgericht zijn. Omdat de meeste klantvragen via de telefoon, e-mail en chat beantwoord worden, is een goede beheersing van de Nederlandse taal een essentiële vaardigheid. We zochten een methode om juist deze skills vooraf te testen zodat de sollicitatieprocedure efficiënter wordt én medewerkers eerder kunnen beginnen.’

 

De game

Kandidaten die solliciteerden, kregen direct een link en activatiecode waarmee ze toegang krijgen tot de game. Als de score van de taalvragen voldoende is, gaat de kandidaat door naar de opdrachten waar het draait om snel en helder kunnen formuleren van zinnen.

De toets duurt hooguit 45 minuten en de meeste kandidaten vinden het ‘superleuk om te doen’. Inmiddels is het een belangrijk onderdeel geworden van de screening bij FBTO. ‘En de nieuwe medewerkers krijgen meteen al een indruk van de sfeer en werkwijze,’ legt Irene Heijmeriks uit.

Jelmer de Vries: ‘Omdat we in principe geen benchmark hebben met eerdere resultaten, hebben we vooral gekeken naar het totaalplaatje. Dus als uit de resultaten van de game blijkt dat de kandidaat een minimaal niveau van schrijfvaardigheid bezit, en het daaropvolgende 1-op-1 gesprek ook een positief beeld geeft, wordt de kandidaat aangenomen.’

Resultaat: betere kandidaten

Dankzij deze game heeft FBTO in kortere tijd betere kandidaten kunnen werven voor haar klantcontactcenter. Hierdoor worden klanten sneller te woord gestaan en dat zorgt voor een hogere klanttevredenheid. Bovendien is het aantal kandidaten dat afhaakt tijdens het wervingsproces afgenomen. Win-win met deze game als recruitmentmiddel.

 

Het gaat niet alleen om je CV maar ook echt om je skills

‘Voor veel functies is een curriculum vitae alleen niet genoeg. Voor een servicedeskmedewerker moet je vooral klantvriendelijk en communicatief zijn, en het is echt belangrijk dat je snel kunt schakelen. Welk diploma je dan hebt maakt niet altijd uit; het gaat om de juiste persoon op de juiste plek,’ benadrukt Heijmeriks.

‘De krapte op de arbeidsmarkt versterkt dat nog eens. Daarom wilde FBTO een nieuwe manier van werven en selecteren inzetten om de juiste mensen te bereiken en vooraf al een aantal competenties te kunnen toetsen. Met deze game is dat goed gelukt. We gaan nu ook bekijken of we deze kunnen doorvertalen naar andere functies.’

gamification recruitment

Tijd- en kostenbesparend

‘Door de inzet van serious games als wervingsmiddel kunnen we veel meer kandidaten screenen,’ vertelt Jelmer de Vries. ‘En we kunnen vooraf heel goed toetsen of ze over de juiste kennis en vaardigheden beschikken. Dat betekent minder inwerktijd, meteen betere kandidaten en nieuwe medewerkers kunnen sneller worden ingezet.’

‘Het voelt voor de kandidaat als een leuke game, én het geeft ons alles we willen weten over zijn of haar competenties,’ zegt Jelmer de Vries.

 

Verbeteringen

De game werkt goed om de basiscompetenties te toetsen en zo de eerste selectie te maken. Een mooie aanvulling is dat we er een vervolggame aan kunnen koppelen om nieuwe medewerkers direct te binden aan het bedrijf. Met de krapte op de arbeidsmarkt zijn veel mensen alweer vertrokken voordat ze begonnen zijn. Een leuke kennismakings- of onboardingsgame kan een oplossing zijn. We blijven kijken hoe we alles uit dit nieuwe recruitmentmiddel kunnen halen,’ zegt Heijmeriks.

psychologie serious gaming

 

Meer weten over de serious games van Athand?

Wij ontwikkelen maatwerk games waarmee je jouw doelstellingen kunt realiseren. Benieuwd hoe we dat doen? Download de whitepaper met de button hieronder of neem contact met ons op. We denken graag met je mee.

 

Download whitepaper