BussinessNewsDaily (2021):
“De toepassing van spelelementen in professionele omgevingen zoals kantoor zal blijven groeien, omdat organisaties blijven zoeken naar manieren om de betrokkenheid van hun personeel te vergroten, hun vaardigheden te testen en nieuw talent aan te trekken. Om gewenst gedrag (zoals gezonder leveren en persoonlijke ontwikkeling) te stimuleren, zal het gebruik van puntensystemen, medailles, scoreborden en andere competitieve elementen naar verwachting toenemen.”
Ook wij merken dat steeds meer organisaties gamification toepassen. Wist je dat Deloitte, dankzij het implementeren van spelelementen, een stijging van 37% realiseerde in het aantal medewerkers dat gebruikmaakte van hun leerplatform? Ook Duolingo is een groot succes: deze app leert je op een leuke en effectieve manier een vreemde taal dankzij de positieve eigenschappen van game based learning. Strijden tegen vrienden, beloningen, een ‘streak’: verzamel ze allemaal!
Zelfs op gebied van sport kun je games inzetten. Team Jumbo-Visma en Jumbo hebben de game ‘Tour de Kans’ uitgebracht om de engagement bij supporters van de Tour de France te vergroten. Er werd maar liefst minstens 13.700 uur gespeeld! Ook Coca-Cola startte een campagne met spelelementen om locale horeca en bioscopen te steunen.
Check hier nog meer leuke voorbeelden van games van verschillende organisaties.
Maar: het hoeft echt niet meteen zo groot. Organiseer eens gezonde competitie op de werkvloer door prestaties vast te leggen en deze te presenteren op een centrale plek, zoals een prikbord. Wedden dat je medewerkers dan hun best gaan doen om ook een plekje op het bord te bemachtigen? Veel succes… Game On!