We speelden allemaal wel eens een leuke game: voor de ontspanning of gezellig met vrienden. Maar er bestaan ook spelmechanismen in een meer serieuzere context, zoals op kantoor. Spelstructuren in dergelijke omgevingen hebben vaak een doel en vallen onder gamification of game based learning. (Lees ook: Gamification RECIPE: hét recept voor waardevolle gamification). In deze blog bespreken we 6 aspecten die het belang van gamification op de werkvloer benadrukken. 

1. Gamification creëert een veilige leeromgeving

Voorbeelden van game based learning op de werkvloer zijn breed: van zelfgemaakte bordspellen over de bedrijfswaarden tot virtuele simulaties waarin werknemers met verschillende werksituaties kunnen oefenen. Bij game based learning gaat het altijd om het inzetten van spelmechanismen binnen een leerproces.  Werknemers gaan een leerproces aan met daaraan gekoppeld een beloningsmechanisme. Fouten maken mag: er zijn geen consequenties voor de ‘echte wereld’. Dat maakt gamification eigenlijk een veilige leeromgeving. 

2. Gamification maakt gedragsverandering mogelijk door intrinsieke motivatie

De dagelijkse werkzaamheden kunnen op den duur een sleur veroorzaken; een beetje afwisseling is dan meer dan welkom. Het gebruik van gamification wakkert de intrinsieke motivatie van de medewerkers weer aan. Want een game daagt uit, geeft energie en levert erkenning en waardering op. 

Bij AtHand kunnen we games zelfs zó ontwerpen dat ze de intrinsieke motivatie effectief aanwakkeren. In veel gevallen blijkt het echter niet nodig om hier de nadruk op te leggen. Door game based learning voelen medewerkers zich meer competent, wat leidt tot een overweldigend gevoel van overwinning. Dit wakkert op zichzelf de intrinsieke motivatie van de medewerker aan. 

Wanneer iets binnen een spelmechanisme lukt, voelen medewerkers een sterkere motivatie om de nieuwe competentie ook tijdens de normale werkzaamheden in te zetten. Heb je interesse in verandermanagement? Intrinsieke motivatie is dé methode om daadwerkelijke gedragsverandering op gang te brengen.  

3. Beloningen werken écht

Naast intrinsieke motivatie kan ook extrinsieke stimulatie waardevol zijn. Geef een kind een sticker wanneer hij iets goed doet en de pret kan beginnen: we weten al eeuwenlang dat beloningen werken. Dit zien we niet alleen bij dieren en kinderen trouwens, maar bijvoorbeeld ook bij soldaten (denk aan rangen en badges) en studenten (met beloningen in de vorm van cijfers). 

Heeft een werknemer iets niet geheel onder de knie? Dan heeft straffen vaak weinig zin. Bovendien kunnen straffen de motivatie van de medewerker juist remmen. Wat wel werkt: speelsgewijs trainen op een bepaalde competentie en goede prestaties belonen. Dat is meerdere malen wetenschappelijk bewezen. Game based learning doet precies dat, terwijl het tegelijkertijd fouten in de ‘echte wereld’ voorkomt. 

4. Gamification maakt jouw medewerkers productiever 

Een succesvol gamification-traject staat garant voor een hogere productiviteit. Medewerkers staan zekerder in hun schoenen, en worden door de inzet van games sneller en beter getraind op hun kennisniveau en vaardigheden.  In de game worden zij beloont voor hun prestaties en gesteund in verbeterpunten. Bovendien kunnen ze elkaar motiveren en zo gezamenlij tot een hogere productiviteit komen. Dat is het ideale recept voor een productievere werkvloer. 

5. Gamification verbetert de teamspirit

Een belangrijk bijkomend voordeel van het spelelement op de werkvloer is de verbintenis onder de teamleden. Dankzij gamification ontstaan er betere banden onderling, terwijl de betrokkenheid met het bedrijf groeit. Dat is noodzakelijk, want een goede teamspirit is absoluut geen overbodige luxe. 

In veel gevallen heeft gamification de kracht om teamconflicten te voorkomen. Dankzij gamification ontstaat een betere sfeer en een goed georganiseerd team dat naar één doel toewerkt. Een dergelijk team komt tot betere prestaties, doordat het team over de individuele grenzen gaat. Kortom: bepaalde vormen van game based learning bevorderen zichtbaar de teamprestaties.

De games van AtHand ziji zo ingericht dat sociale interactie “als vanzelf”ontstaat. Door elkaar uit te dagen of juist samen te werken wordt de onderlinge band verstevigd wat leidt tot meer fun op de werkvloer en uiteindelijk tot betere, gezamenlijke prestaties.

Download de whitepaper over Gamification

Ben je overtuigd van de toegevoegde waarde van gamification voor jouw bedrijf? En wil je meer over dit onderwerp lezen? Download dan nu onze whitepaper over Gamification.

Liever meer advies krijgen? Wij hebben jaren ervaring binnen dit vakgebied en weten precies hoe gamification waarde kan toevoegen binnen jouw bedrijf. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat alle deelnemers meedoen? Hierover vertellen we graag meer. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.