Gamification: betekenis, historie & toepassingen 

The Power of Play

Over Gamification is het nodige gezegd en geschreven. Wat is de betekenis van Gamification voor bedrijven en welke toepassingen zijn er om bedrijfsprocessen efficiënter in te richten?

Gamification betekenis: een heldere definitie

De betekenis van Gamification, evenals het antwoord op de vraag ‘wat is Gamification’, laten zich het beste omschrijven als “alle online en offline activiteiten waaraan Game-elementen zijn toegevoegd om gedragsverandering te stimuleren of ongewenst gedrag af te remmen”.

Voorbeeld uit de praktijk: de piano stairs

Een van de bekendste Gamification voorbeelden uit de praktijk komt uit de koker van Volkswagen. Op metrostation Odenplan in Stockholm installeerde de autobouwer in 2009 de zogeheten piano stairs: een trap waarbij de treden pianotoetsen symboliseerden, met werkende pianogeluiden zodra ze werden betreden.

Dit initiatief had als doel de druk op de aangrenzende roltrap te verlagen en reizigers ertoe te bewegen de ‘gewone’ trap vaker te gebruiken. De drukte op de roltrap zorgde namelijk voor meterslange rijen reizigers bij de ingang van het metrostation. Uit het oogpunt van logistiek en veiligheid was deze situatie verre van gewenst.

De aanpak van Volkswagen werd een grandioos succes: na ingebruikname gaf maar liefst 66% van de forenzen in het metrostation de voorkeur aan de gezonde optie. De doorstroom in het station verliep voortaan vlekkeloos. Het initiatief kreeg dan ook al snel navolging in andere steden (waaronder Hong Kong, San Francisco, Beiroet) en ruimtes (zoals parken, winkelcentra, ziekenhuizen).

Een mooie casus waarin Game-principes en -technieken effectief zijn toegepast in niet-Game-contexten om een structurele mentaliteitsverandering door te voeren.

Bekijk (en beluister) het effect van de piano stairs in onderstaande video:

Een korte geschiedenis van Gamification

Wie Gamification op de juiste manier toepast, speelt een grote rol van betekenis, zoveel maakt bovengenoemd praktijkvoorbeeld duidelijk. Maar hoewel spel van alle tijden is, geniet Gamification pas sinds het begin van het afgelopen decennium echt wereldwijde bekendheid. 

Gamification is continu in ontwikkeling; in de moderne geschiedenis zijn een aantal cruciale momenten aan te wijzen die bepalend zijn geweest voor de manier waarop Gamification vandaag de dag bedrijfsmatig wordt toegepast:

    • 1896Het Amerikaanse bedrijf Sperry & Hutchinson lanceert zogeheten ‘S&H Green Stamps’, een spaarsysteem om consumenten tot herhaalaankopen te bewegen. Het betreft het eerst gerapporteerde voorbeeld van een zakelijke toepassing waarbij gebruik wordt gemaakt van spelmechanismen om gedragsverandering bij de doelgroep te realiseren;
    • 1978MUD1 wordt ontwikkeld: de eerste digitale Game-omgeving waarbij sprake is van digitale interactie tussen meerdere gebruikers. De grondlegger van de Game, Richard Bartle, zal later furore maken als ‘Game professor’ aan de University of Essex, met zijn Taxonomy of Player Types als magnum opus. (Onze Gamification methodiek is geïnspireerd op zijn wetenschappelijke inzichten. Hierover maakten we deze video.);
    • 2002 De term ‘Gamification’ wordt voor het eerst gebruikt. ‘Bedenker’ Nick Pelling, computerprogrammeur van beroep, omschrijft Gamification als “een middel om user interfaces te verbeteren door Game-elementen, met als doel elektronische interactie leuker te maken”;
    • 2003 AtHand, Gamification specialist avant la lettre, wordt opgericht. Begin jaren ’10 komt het voormalige activatiebureau met wetenschappelijk onderbouwde Gamification software om bedrijven te ondersteunen met het versnellen van ontwikkeltrajecten en verandermanagement op de werkvloer.
    • 2011-2013 Grote spelers als LinkedIn passen Game-mechanismen toe op hun platformen. Moderne toepassingen van Gamification vinden – mede door hun focus op gebruiksgemak – draagvlak onder jong en oud. Een kenmerkend voorbeeld is de voortgangsbalk die aangeeft hoe compleet een gebruikersprofiel is en aanmoedigt het profiel volledig in te vullen;
    • 2013-2020Diverse nationale en internationale telecomaanbieders, assurantiemaatschappijen en producenten van consumentenelektronica zetten de Gamification methodiek succesvol in om bedrijfsprocessen te stroomlijnen en sales en omzet te verhogen.

    Voor elke sector en klant een oplossing op maat

    AtHand Games zijn inzetbaar voor een veelheid aan diensten – van het verhogen van KPI’s in klantcontactcentra tot aan het verbeteren van leiderschapskwaliteiten onder business managers. Voor elke sector en klant heeft AtHand een passende oplossing.

    We zijn met name actief in de volgende sectoren:

    • Healthcare – Van effectiever en efficiënter onboarden in de zorg tot verandermanagement, met de adaptieve Healthcare Games van AtHand ben je de grootschalige veranderingen in de zorg nu en in de toekomst de baas;
    • Onderwijs – Middels de ACE! Onderwijsactie zetten we The Power of Play ook met succes in voor het voortgezet onderwijs;
    • Assurantie – Voor Univé, Zorgverzekeraar De Friesland en andere verzekeringsmaatschappijen hebben we Gamification ingezet voor het stroomlijnen en verbeteren van hun diensten. Zo helpen we onder meer bij het aanleren van nieuwe regelingen en verzekeringsproducten voorafgaand aan de jaarlijkse zorgpiek;
    • Telecom – Voor T-Mobile, VodafoneZiggo en andere telecomaanbieders zetten we Gamification effectief in om meer sales en omzet te genereren voor hun dienstenpakket;
    • Overheid – Onze Government Games helpen de inzetbaarheid van rijksambtenaren structureel en snel te vergroten. Hiermee opereren rijksinstellingen als wendbare, high-performance organisaties.

    Onze klanten

    Vodafone Ziggo
    Logo T-Mobile
    Logo Lebara
    Logo Zilveren Kruis
    Logo Sony
    Logo Transcom
    Logo LG
    Logo Achmea
    Logo Unive
    Logo Exact
    Logo KPN
    Logo CBRE
    Logo PWC
    Logo Poly
    Logo De Friesland
    Logo FBTO

    Vraag een gratis demo aan

    Ben je benieuwd hoe onze Gamification software je werkprocessen optimaliseert? Meld je aan voor een gratis demo (of een van onze interactieve workshops) en ontdek hoe je met onze Games al op de korte termijn significante productiviteits- en efficiencyverbeteringen doorvoert.

    En dat allemaal dankzij The Power of Play.