Gamification: je hoort het steeds vaker binnen organisaties. Klinkt leuk, spelletjes spelen op de werkvloer. Maar wat heb je daar eigenlijk aan? In deze blog vertellen we jou meer over gamification. Want wat is het precies, wat kan je ermee en waarom wil je dit toepassen bij jou op de werkvloer?

Gamification: het spel dat jouw werknemers laat groeien

We noemen gamification ook wel game-based learning. Kortgezegd is het een methode waarbij game-elementen in een non-game context worden toegepast. Serious games dus: spellen die een ander doel hebben dan vermaak. Dat kan dus ook binnen een organisatie. Vaak wordt game based learning in bedrijven ingezet om bepaalde ontwikkeling teweeg te brengen. Dat kan bijvoorbeeld gedragsverandering zijn, maar ook het verhogen van de interne betrokkenheid bij het bedrijf of het bijbrengen van bepaalde kennis bij medewerkers.

Eigenlijk is het achterliggende doel van gamification prestatieverbetering. Dat klinkt een beetje als e-learning, maar het is veel meer dan dat. E-learning wijst namelijk op iedere elektronische wijze van leren. Gamification kán daar zeker onder vallen, maar dat hoeft niet. Bij game-based learning wordt in de eerste plaats gebruikgemaakt van die serious games.

Oftewel, met op maat gemaakte game-technieken wordt game-gedrag gestimuleerd, wat zich uiteindelijk uit in de ‘echte’ werkzaamheden. Voor het voltooien van bepaalde spelelementen moeten de medewerkers namelijk beter worden in het spel. Deze nieuwe vaardigheden zetten ze vervolgens gemakkelijk in op de werkvloer; mits de gamification op de juiste manier is ingericht, uiteraard.

3 basisprincipes van Game based learning

Een spelletje dat de productiviteit laat groeien? Daar zit natuurlijk een verhaal achter. Gamification zit een stuk complexer in elkaar dan je zou denken. Dat blijkt ook bijvoorbeeld uit recente onderzoeken, zoal die van David Nieborg. Hij ontdekte dat game based learning eigenlijk gebaseerd is op drie basisprincipes: recruitment, reward en retention. Of concreter:

  • Een verhoogde fun-factor is de basis van iedere serious gaming experience. Dit plezier heeft een grote aantrekkingskracht op de gebruiker.
  • Gewenst gedrag en progressie worden altijd beloond
  • Door het consequent belonen van verbeterde prestaties, blijft de werknemer het gedrag voortzetten.

Wanneer deze basisprincipes worden toegepast binnen de gamification, wakker je makkelijker de intrinsieke motivatie van medewerkers aan. Erkenning en beloning dragen hier namelijk effectief aan bij. Heb je deze belangrijke drijfveer te pakken, dan is gedragsverandering niet ver weg meer. Dit maakt gamification dan ook een stuk effectiever dan bijvoorbeeld e-learning.

Gamification in de praktijk

Game based learning ervaringen zijn geheel toegespitst op de doelen binnen een organisatie. De vraag is dus altijd: wat wil je bereiken? De beloningselementen en game-technieken uit serious games kunnen dan reageren op de relevante, real life gedragingen en de werknemer helpen zich te ontwikkelen binnen de echte werkomgeving.

Waarschijnlijk heb je al eens kennisgemaakt met gamification in het echte leven. Denk maar aan bijvoorbeeld hardloopapps op je smartphone: ze zijn niet als spel bedoelt, maar bevatten wel game-elementen zoals statistieken, meldingen en beloningen. Game based learning toepassingen op de werkvloer zitten niet heel anders in elkaar, ze hebben alleen een ander doel.

Stel: je wil een trainingstraject voor nieuwe medewerkers efficiënter en effectiever regelen. Tegelijkertijd wil je de nieuwe aanwas alvast met elkaar in contact brengen. Een voorbeeld van een waardevolle gamification zou dan een interactieve teamquiz zijn. Medewerkers spelen met een team en bedenken bij allerlei casussen de juiste acties. Hebben ze een antwoord goed? Dan verplaatsen hun avatars een stukje over de wereldkaart. Wanneer ze het volledige trainingstraject hebben doorlopen, zijn ze samen de hele (virtuele) wereld over gereisd! Een prachtig begin van een nieuwe samenwerking, dus.

Maar zo’n serious game  in een organisatie hoeft niet altijd van toepassing te zijn op de medewerkerfuncties. Stel je voor: je wil ervoor zorgen dat medewerkers weten wat ze moeten doen in geval van brand. Door in een spel gevaarlijke situaties voor te leggen, leren ze wat ze wel of juist niet moeten doen dergelijke situaties. Zo zijn ze direct veilig voorbereid, mocht er echt brand uitbreken. Laat je eventueel medewerkers ook tegen elkaar strijden, dan blijft de stof nóg beter en langer hangen. Zo biedt je medewerkers een veilige én uiterst effectieve leeromgeving.   

Hoe het echt werkt: de psychologie achter gamification

Willen we het effect van gamification uitleggen, dan moeten we diep in het brein van de mens duiken. Het gaat veel verder dan spelelementen toevoegen voor plezier. Game based learning zorgt voor ontwikkeling die zich herhaalt. Plezier is slechts één van de factoren die daaraan bijdraagt. Terwijl de spellaag aantrekkingskracht uitoefent en plezier verhoogt, wordt de gebruiker constant uitgedaagd. Zoals eerder benoemd, veroorzaakt juist dát die intrinsieke motivatie.

Motivatie leidt tot een hogere inzet, wat weer zorgt voor betere resultaten. Worden die resultaten ook nog beloond, dan krijgt de medewerker een goed gevoel. Zo’n goed gevoel willen ze natuurlijk steeds weer krijgen, dus spelen ze opnieuw. Valt het resultaat een keer tegen? Dan wordt de uitdaging alleen maar groter. De medewerker zet zich dan opnieuw meer in en de resultaten worden weer beter. Competitie-elementen dragen hier ook aan bij. Zo blijft het verbeterproces zich herhalen en verhoogt gamification het leerrendement. 

Serious games bij jou op de werkvloer

De potentie van serious games op de werkvloer is enorm. Maar let op: het idee achter deze spelmechanismen werkt alleen als je het op de juiste manier toepast. Daar ligt juist het verschil met bijvoorbeeld e-learning. De doelen moeten meetbaar en haalbaar zijn. Zijn de doelen behaald? Dan moeten ze gepast en consequent worden beloond met gamification. En dat is slechts één voorbeeld van de vele variabelen van gamification.

De juiste inrichting en combinatie van game-elementen zorgt voor de beste resultaten: productievere werknemers die meer tevreden zijn. Wil je ook de volle potentie van jouw werknemers ontwikkelen? Lees in onze whitepaper waarom gamification onmisbaar is en hoe je jouw werknemers naar een hoger niveau tilt.