Gamification: Nederland in bedrijf

Nederland Gamification-land

Het bedrijfsleven in Nederland heeft Gamification omarmd. Niet zonder reden: het is de ídeale oplossing om medewerkers en/of klanten op de korte termijn in beweging te brengen en te bouwen aan een gezonde en sterke bedrijfscultuur.

Gamification toepassingen in Nederland

Binnen Nederland (en daarbuiten) zetten bedrijven de Gamification methodiek op effectieve wijze in voor gedragsverandering, kennisverbetering of een combinatie hiervan. Een aantal vindingrijke voorbeelden van Gamification uit de praktijk:

  • De Efteling – echte schoonheid zit vanbinnen. Holle Bolle Gijs – ‘de pratende prullenbak’ – is cultureel erfgoed; niet in de laatste plaats omdat het sprookjesfiguur kinderen en volwassenen op een leuke manier (stimu)leert hun eigen afval op te ruimen;
  • Albert Heijn – gezond(er) leren eten. Geef het beestje een andere naam (geen groenten en fruit, maar Foodstars) en verbind er een spaaractie aan (bij elke 5 euro aan groenten en fruit een nieuwe verzamelkaart) en je hebt een doorslaand succes. Deze actie van Albert Heijn daagde ouders en kinderen uit vaker gezondere keuzes te maken. Spaarders ontdekten spelenderwijs hoe leuk gezond(er) eten is. Niet onbelangrijk: de grootgrutter plukte hier op zijn beurt de vruchten van met een flinke omzetstijging;
  • HackTheCrisis – data-optimalisatie in spelvorm. Terwijl onderzoekers over de hele wereld onvermoeibaar zoeken naar een vaccin voor COVID-19, heeft een internationaal team van ontwikkelaars, ondernemers en wetenschappers een simpel en doeltreffend spel ontworpen. De Game AnalysisMode wordt ingezet als onderzoekstool voor het vinden van werkende vaccins. Deelnemers ontdekken via de Game speelsgewijs patronen en configuraties in eiwitsequenties van het virus, informatie die later door een computer wordt aangewend om vaccinformules te voorspellen en het proces aanzienlijk te versnellen. (Wat het Nederlandse tintje verklaart? De Nederlandse deelnemers waren hierin het succesvolst.);
  • De Friesland – praktische kennis en vaardigheden opdoen. Ook op de werkvloer en bij het bevorderen van effectief thuiswerken bewijst Gamification zijn effectiviteit. Zo gebruikt zorgverzekeraar De Friesland elk jaar de Business Games van Gamification specialist AtHand om het kennisniveau van customer service medewerkers te bevorderen. Lees hierover het interview dat in NRC Next verscheen.

In het huidige en afgelopen decennium hebben naast bovengenoemde partijen diverse andere (multi)nationale ondernemingen (waaronder assurantiemaatschappijen, telecomaanbieders en producenten van consumentenelektronica) Gamification succesvol ingezet om bedrijfsprocessen te stroomlijnen en sales en omzet te verhogen.

Voor elke sector en klant een oplossing op maat

AtHand Games zijn inzetbaar voor een veelheid aan diensten – van het verhogen van KPI’s in klantcontactcentra tot aan het verbeteren van leiderschapskwaliteiten onder business managers. Voor elke sector en klant heeft AtHand een passende oplossing.

We zijn onder andere actief in de volgende sectoren:

  • Healthcare – Van effectiever en efficiënter onboarden in de zorg tot verandermanagement, met de adaptieve Healthcare Games van AtHand ben je de grootschalige veranderingen in de zorg nu en in de toekomst de baas;
  • Onderwijs – Middels de ACE! Onderwijsactie zetten we The Power of Play ook met succes in voor het voortgezet onderwijs;
  • Assurantie – Voor Univé, Zorgverzekeraar De Friesland en andere verzekeringsmaatschappijen hebben we Gamification ingezet voor het stroomlijnen en verbeteren van hun diensten. Zo helpen we onder meer bij het aanleren van nieuwe regelingen en verzekeringsproducten voorafgaand aan de jaarlijkse zorgpiek;
  • Telecom – Voor T-Mobile, VodafoneZiggo en andere telecomaanbieders zetten we Gamification effectief in om meer sales en omzet te genereren voor hun dienstenpakket;
  • Overheid – Onze Government Games helpen de inzetbaarheid van rijksambtenaren structureel en snel te vergroten. Hiermee opereren rijksinstellingen als wendbare, high-performance organisaties.

Onze klanten

Vodafone Ziggo
Logo T-Mobile
Logo Lebara
Logo Zilveren Kruis
Logo Sony
Logo Transcom
Logo LG
Logo Achmea
Logo Unive
Logo Exact
Logo KPN
Logo CBRE
Logo PWC
Logo Poly
Logo De Friesland
Logo FBTO

Vraag een gratis demo aan

Ben je benieuwd hoe onze Gamification software je werkprocessen optimaliseert? Meld je aan voor een gratis demo (of een van onze interactieve Gamification workshops en ontdek hoe je met onze Games al op de korte termijn significante productiviteits- en efficiencyverbeteringen doorvoert. En dat allemaal dankzij The Power of Play.