Je wilt stappen maken met je business unit op het gebied van klanttevredenheid. Gamification en Game Based Learning spreken je aan. Medewerkers op een leuke en effectieve manier trainen in kennis en vaardigheden, dat klinkt goed. Maar hoe kom je tot een game en hoe verloopt zo’n traject? We vertellen je hoe we dat bij AtHand aanpakken.

Stap 1: doelstellingen bepalen

We gaan eerst aan de slag met het vaststellen van de doelstellingen. We vinden het belangrijk om die helder te hebben, zodat we de game daarop kunnen afstemmen. Wat willen jullie realiseren? Gaat het om specifieke KPI’s zoals de Netto Promotor Score (NPS), First Call Resolution (FCR) en de Average Handling Time (AHT)?  Of steken jullie breder in op bijvoorbeeld een verbetering van de gehele attitude of een betere samenwerking tussen de afdelingen?

Stap 2: gamemodules kiezen

Afgestemd op de doelstellingen bepalen we samen met jullie welke modules we bij de game inzetten. Binnen ons Gamification platform ACE! zijn er modules voor het opdoen van kennis, het verbeteren van vaardigheden en gedrag, het delen van tips en ervaringen en het belonen van resultaten. Voor kennisopbouw zijn kennisbattles en quizzen bijvoorbeeld een goede keuze. Voor het stimuleren van gedragsverandering is herhaling en de inzet van open opdrachten effectiever.

Voorbeeld: kennis opdoen en toepassen

In een open opgave laten we bijvoorbeeld een fragment van een klantopname horen. Aan de spelers vragen we om aan te geven wat goed en slecht ging. Vervolgens delen spelers een eigen gespreksfragment in een deel-waardeer module. Daar krijgen ze feedback op van collega’s of een coach. Op deze manier steken we eerst in op het kennisniveau en vervolgens op een gedragsverandering. Door de sociale interactie tussen medewerkers in de game wordt het delen van best cases eenvoudig en leuk, waarmee de gewenste gedragsverandering meteen op grote schaal ingezet wordt.

Stap 3: thema kiezen

Het thema kiezen we pas in de laatste stap. Dat vormt de verhaallijn van de game. Denk aan een reis om de wereld, een detective of superheldenverhaal. Ben je benieuwd hoe het eruit ziet? Neem dan een kijkje op onze pagina over het ACE! platform. Het zijn standaardthema’s, maar de content passen we helemaal aan op jullie organisatie en doelstellingen. Tijdens het spelen van de game verzamelen spelers punten, badges en unlockables. Vooruitgang is meetbaar door de spelscore. Spelers dagen zichzelf en elkaar uit om een stapje verder te gaan. Het leren is hierdoor leuker, beter meetbaar en effectiever.

Hoe valt Gamification binnen het grotere geheel?

Als het goed is staat Gamification niet op zichzelf. Vaak is er een programma waar de game onderdeel van uit maakt. Wat is de toegevoegde waarde van het spel? Wat is de toegevoegde waarde van het spel? Hoe positioneer je het spel binnen het programma? Hoe zorgen we ervoor dat iedereen meedoet? Allemaal zaken waar we je in begeleiden vanuit onze jarenlange ervaring.

Waarom werkt Gamification zo goed?

Het unieke aan onze werkwijze is dat we de intrinsieke motivatie van medewerkers aanspreken. Op die manier beklijft leerstof veel beter. Het maakt daadwerkelijke gedragsveranderingen mogelijk. Dat kan alleen als je het geleerde in de praktijk brengt. In de game doen medewerkers dat in een veilige omgeving. Fouten maken mag, er zijn geen consequenties in de echte wereld. Bovendien stimuleert de game het contact tussen collega’s. En heel belangrijk: het leren is ontzettend leuk.

Snel en voordelig te realiseren

Ons eigen platform ACE! is een modulair Gamification platform. We bieden eenvoudig configureerbare games die we inrichten naar jullie wensen en met jullie content. We maken dus maatwerkgames met standaard software. Een game kunnen we al binnen 6 weken realiseren. Het is een stuk goedkoper dan een compleet eigen game ontwikkelen. We kunnen goed bijstellen, aanpassingen voeren we eenvoudig door en de game is gemakkelijk te herhalen.

Benieuwd of we met Gamification ook jullie klanttevredenheid kunnen verhogen? Neem contact op, we denken graag met je mee.