Onboarding
Sneller leren, beter presteren, eerder operationeel
Game-Based Learning biedt nieuwe medewerkers een uiterst persoonlijke en effectieve onboarding waarbij de kernwaarden van je organisatie op een effectieve manier worden overgedragen. Nieuwkomers halen zo sneller de gewenste normen, zijn eerder operationeel en voelen zich meer verbonden met de organisatie en hun collega’s, ook bij werken op afstand. Dit vertaalt zich direct in een hogere werknemerstevredenheid én hoger personeelsbehoud.
Een 20% kortere inwerktijd met Game-Based Learning
Beter leren, sneller presteren
Met een inwerktraject op basis van Game-Based Learning wordt nieuwkomers een stabiele basis aangereikt. Door een spellaag over de dagelijkse realiteit aan te brengen, worden ze op een veilige en inspirerende manier uitgedaagd het bedrijf beter te leren kennen. Zodoende weten ze hun weg binnen de organisatie sneller te vinden. Daarbij doen ze essentiële kennis en vaardigheden op voor de correcte uitoefening van hun werkzaamheden. Zo wordt de gemiddelde inwerktijd met 20% verkort.
Hoger personeelsbehoud in tijden van veel thuiswerken
Het vasthouden van het juiste personeel zorgt bij menig HR-manager voor hoofdbrekens. De crux zit hem hier in het creëren van betrokkenheid, structuur en een sterk teamgevoel. Met de inzet van Games is dit te realiseren, ook bij (in)werken op afstand, wat hen sneller inzetbaar maakt en er tevens voor zorgt dat nieuwe medewerkers langer in dienst blijven.
- Altijd en overal toegankelijk. Klassikaal leren is zeker een goede leervorm, maar om logistieke redenen niet altijd even haalbaar (soms ook in verband met de bezettingsgraad). Game-Based Learning daarentegen kan los van de werkplek, individueel en op elk moment van de dag toegepast worden;
- Meer werkplezier door beloningsmechanismen. Er gaat een sterk motiverende werking uit van het voltooien van in-Game uitdagingen en de waardering die deelnemers hiervoor ontvangen vanuit de sociale Deze groepsdynamiek vormt een belangrijke factor in het ervaren van werkplezier en het voortdurend willen verbeteren van kennis, vaardigheden en gedrag;
- Laagdrempelige kennismaking met de bedrijfscultuur. Met Game-Based Learning leren nieuwe medewerkers hun collega’s op een leuke en ongecompliceerde wijze kennen en voelen zij zich (eerder) onderdeel van een actieve bedrijfscultuur.
Onboarding traject is schaalbaar
De Games zijn ontwikkeld vanuit het oogpunt van schaalbaarheid en derhalve organisatie-breed inzetbaar:
- Geschikt voor elke afdeling
- Specialistische invulling mogelijk
- Interactie tussen startende medewerkers onderling en met ervaren medewerkers mogelijk
- Zeer snelle realisatie (al binnen 6 tot 8 weken mogelijk!)
Dé roadmap voor snel resultaat
Bepaalde kennis is voor elke medewerker relevant tijdens de onboarding. Denk aan systeemkennis (het gebruik van CRM-tooling), facilitaire regelingen (wat te doen bij ziekmelding, wie het aanspreekpunt is bij andere afdelingen) en de omgang met klanten (compliance richtlijnen). Begrijpelijkerwijs wil je de Game voor specifieke afdelingen aanvullen met specialistische kennis. Met kleine configuraties is dezelfde Game-opzet uit te breiden naar de leerdoelen van deze afdelingen.
Gerelateerde cases
De statistieken van ons ACE! Platform
Ons ACE! Platform wordt ingezet in verschillende landen en we ondersteunen meerdere talen. We zijn er trots op dat onze games door duizenden werknemers van verschillende bedrijven tegelijkertijd gespeeld worden. Vanuit Amsterdam werken we daarbij continu aan verbeteringen en veranderingen, zodat we goed kunnen inspelen op de behoefte.
landen actief
talen
ACE! Platform gebruikers
Voor welke sectoren is Game-Based Learning inzetbaar?
Game-Based Learning is effectief en rendabel bij een personeelsbestand vanaf 50 FTE. De methodiek is inzetbaar voor een veelheid aan branches, waaronder:
- Accountancy – Game-Based Learning is door PwC ingezet voor een onboardingsprogramma dat volledig aansluit op generatie X en Y, flexibele generaties met een digital mindset. Middels The Associates Challenge is een stevig fundament gelegd voor teamgevoel en samenwerking met de coaches. Met diverse uitdagingen is gestuurd op persoonlijke groei- en ontwikkeldoelen die hen voorbereiden op de op de overige programmaonderdelen binnen de Academy waar zij deel van uitmaken;
- Klantcontact – Voor diverse klantcontactcentra is Game-Based Learning ingezet om nieuwe medewerkers sneller bekend te maken met het dienstenpakket. Derhalve kan eerder toegewerkt worden naar de gestelde KPI’s en/of de sales- en omzetdoelen. Zo ook voor Transcom, een van ’s werelds grootste dienstverleners op het gebied van omnichannel klantcontact;
- Verzekering – Voor OHRA, De Friesland en andere verzekeringsmaatschappijen is Game-Based Learning ingezet voor het aanleren van nieuwe regelingen en verzekeringsproducten met betrekking tot nieuwe zorgcampagnes;
- Overheid – Onze Games helpen de inzetbaarheid van nieuwe rijksambtenaren structureel en snel te vergroten. Zo heeft AtHand de Game Globetrotters uitgerold voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken. In de Game wordt jaarlijks een klas met aankomende diplomaten wegwijs gemaakt in de wereld van diplomatie. De Game versterkt naast kennis ook de onderlinge band en vormt daarmee de perfecte start voor de opleiding tot volwaardige diplomaat.
Wil je ontdekken hoe Game-Based Learning via ons platform je onboardingsprocessen vooruithelpt? Plan een demo.
De drie pijlers van onze Employability Games
1. Altijd in control
Voordat een traject wordt opgestart, brengen we middels een aantal strategiesessies gezamenlijk de bestaande kennisniveaus in kaart. Bij deze sessies zijn er vanuit AtHand 1 à 2 Game-Masters aanwezig die het proces ondersteunen en begeleiden. Voor een goede effectmeting verzorgen we vooraf indien gewenst een nulmeting. Je kunt bij onze trajecten rekenen op de volgende servicebeloften:
- We inventariseren de voor je bedrijf relevante KPI’s. De Game wordt uitgerold met een thematiek passend bij je organisatie en kent een naadloze integratie met de belangrijkste KPI’s;
- We geven real-time inzicht in de voortgang. Aan de hand van overzichtelijke reports kunnen managers binnen de Game-omgeving eenvoudig statistieken raadplegen en real-time de progressie volgen. De voortgang is zowel per individu als op metaniveau inzichtelijk;
- We houden een oogje in het zeil. In onze wekelijkse rapportages delen we de grootste ontwikkelingen met je. Daarnaast werken we met verschillende activatiestrategieën toe naar een 100% deelnemersregistratie.
2. Standaard software, maatwerk invulling
Bij AtHand bekijken we Game-Based Learning heel pragmatisch. Door middel van standaardsoftware met een maatwerk invulling maken we het betaalbaar, toegankelijk, snel inzetbaar en schaalbaar.
De uiteindelijke Game-invulling en het succes ervan worden bepaald door de content van de Game. De precieze invulling wordt op de volgende manier verzorgd:
- AtHand levert overzichtelijke en gebruiksvriendelijke templates waarin je wordt geïnformeerd hoe je in de Game-omgeving goede, gerichte vragen stelt. We delen hierbij heldere richtlijnen voor aanlevering;
- Aan de hand van begeleide contentsessies zorgen we dat de content past bij je bedrijfsdoelstellingen en de gekozen Game-thematiek;
- Verwijs in de Game naar bestaande kennisbanken, LMS-systemen of andere digitale kennisbronnen om deze informatie adaptiever te maken en effectiever te benutten.
3. Toegankelijkheid op één
De Games van AtHand zijn op meerdere fronten toegankelijk:
- Altijd en overal speelbaar. De leermodules zijn digitaal en toegankelijk op desktop, tablet én smartphone. Naast een werkende internetverbinding heeft de gebruiker slechts een URL nodig om met de Game aan de slag te kunnen;
- Geen dure investeringen nodig. Bijkomend voordeel van onze cloud-based benadering is dat je zelf geen investeringen hoeft te doen voor kostbare IT-systemen;
- Single-Sign-On mogelijk. Wij zorgen voor een naadloze integratie met de Game-interface;
- Iedereen kan ermee overweg. De leermodules hebben een laagdrempelige opzet en kennen een zeer intuïtieve besturing. De erkenning en het spelplezier oefenen een universele aantrekkingskracht uit, welke niet is gebonden aan leeftijd of andere persoonlijke kenmerken.
Onze klanten
Veelgestelde vragen
Is Gamification een garantie voor een succesvolle onboarding?
Timing is ook een cruciale factor. Met Gamification sturen op performance in een periode waarin onlangs een reorganisatie is aangekondigd achten we niet verstandig. Wanneer het stof echter is neergedaald en ieders rol binnen de organisatie weer duidelijk is mag het gas erop en helpt Gamification om ieder snel en effectief bij te laten dragen aan het nieuwe succes.
We zijn ervan overtuigd dat een succesvol Gamification-traject ontstaat vanuit intrinsieke motivatie. Wij helpen je deze drive te bewerkstelligen en te versterken en de randvoorwaarden voor een effectieve inzet van Gamification in kaart te brengen.
Bij AtHand starten we enkel projecten op wanneer we overtuigd zijn dat we, samen met onze opdrachtgever, meetbaar en structureel succes zullen realiseren.
Is een Gamification-traject van 4 tot 6 weken wel voldoende voor structureel effect?
Een Gamification traject werkt optimaal wanneer deze is opgezet als leersprint van meerdere weken met een dagelijks interactiemoment. Deze leersprint is na enkele maanden te herhalen, met aangepaste content en doelstellingen, resulterend in een compleet nieuwe spelervaring. Op deze manier zorgt onze Gamification-aanpak voor structurele leereffecten. Ons ACE! Platform is erop ingericht bovenstaande aanpassingen te faciliteren.
Sturen de Games alleen op het versterken van kennis?
In onze Games wordt het tonen van gedrag en vaardigheden over het algemeen zwaarder beloond dan het tonen van kennis. Soms is kennis echter een doel op zich, zoals bij het ondersteunen van periodieke educatie of het overbrengen van product- of compliance kennis. Onze WFT Game, die medewerkers helpt eerder een WFT-certificaat te behalen, is een goed voorbeeld van een dergelijke kennisgame.
Hoe sluit Gamification aan bij onze bestaande kennis, audit(s) en coachingssystemen?
De gemeten resultaten van bestaande audits, mystery shopping of quality monitoring stijgen aanzienlijk wanneer je deze ‘ombuigt’ in een Game-score. Iets wat normaal gesproken wordt beleefd als controlemoment, voelt als een kans om te scoren. In combinatie met proactieve, concrete en positieve coaching vanuit management wordt het langetermijneffect hiervan versterkt.
Wat is de technische impact van een Game?
In overleg ontwikkelt AtHand eveneens koppelingen met bestaande rapportagesystemen, e-learning platformen of een zogenaamde Single Sign On. Over het algemeen zijn dit maatwerktrajecten die binnen enkele weken gerealiseerd kunnen worden.
Hoe zit het met de privacy en security?
Om KPI’s om te zetten in een Game-score, krijgt de Game Manager alle te verwerken KPI’s aangeleverd via een extra beveiligde serververbinding. Alle data wordt op deze plek tijdens een Game gecodeerd opgeslagen en na afloop van de Game vernietigd. Onze Onboarding Games zijn ontwikkeld conform de internationale OWASP top 10 standaard en worden ook als zodanig gemonitord. Dit wil zeggen dat alle belangrijke en bekende internationale veiligheidsrisico’s zijn afgedekt. Onze security standaard wordt regelmatig getest door middel van zogeheten pentesten.
Onze Awards
San Accent
BlackBerry – DoJo
E-Learning Award
Nokia/Navteq – Map Makers Society
Dutch Game Awards
KPN – The Fiber Game