Blog over
gamification

Sales verhogen? Gamification omvat alle essentiële componenten voor het realiseren van salesdoelstellingen en het behalen van omzetdoelen. Games hebben een sterk activerend vermogen en spelen doelbewust in op de motivatie, betrokkenheid en proactiviteit van de deelnemers.

Niet zonder succes. Volgens Salesforce rapporteert 7 op de 10 bedrijven die de principes van Gamification toepassen in hun salesapparaat een toename van 11% tot 50% in verkoopprestaties.

Meer sales met Gamification

Onze eigen klanten beamen de impact van Gamification. In de weken nadat het Gamification-traject was afgerond, realiseerde:

  • Een grote fabrikant consumentenelektronica een salesboost van 119% op een pas geïntroduceerde lijn smartphone toestellen;
  • Een grote telecomaanbieder een salesstijging van 102% in de nieuwe zogeheten 4P-pakketten die de joint venture op de markt bracht;

Zelf ook deze resultaten realiseren? De volgende drie best practices inherent aan de Gamification methodiek dragen bij aan een solide, next-level verkoopstrategie.

1. Motiveren door inzicht in elkaars scores

Binnen salesteams is onderlinge competitie een belangrijke drijfveer. Proberen de meeste sales binnen te halen werkt buitengewoon motiverend. Gamification speelt in op dit sentiment doordat het via leaderboards inzichtelijk maakt hoe salesmedewerkers (ten opzichte van elkaar) presteren. Deze transparantie levert een sterke drive om de eigen scores te verbeteren én die van collega’s voorbij te streven.

Een aanpak met meetbaar effect: het zien en behalen van mooie resultaten, zo ook het verbeteren ervan, is immers een grote bron van dopamine. Dit gelukshormoon haalt de winnaarsmentaliteit in medewerkers naar boven en versterkt de motivatie om proactief aan de slag te gaan met persoonlijke ontwikkeldoelen.

Doordat bij Gamification de te behalen scores zijn gekoppeld aan de KPI’s binnen het bedrijf, stimuleert deze aanpak salesmedewerkers in rap tempo hun leerdoelen te behalen en zodoende hun verkoopvaardigheden te verbeteren.

VodafoneZiggo Ultimate Quadplay

2. Het individueel belonen voor inzet

Het moreel van salesmedewerkers krijgt een boost wanneer het gevoel leeft dat hun persoonlijke inzet wordt opgemerkt. Het goed willen presteren wordt versterkt door de erkenning en constructieve feedback die managers en directe collega’s elkaar in dit proces geven.

Deze wisselwerking grijpt terug op de leertheorie van Skinner, welke stelt dat gewenst gedrag eerder wordt vertoond wanneer wordt uitgegaan van positieve bekrachtiging – het belonen van inzet. Het opstellen van mijlpalen en het belonen van medewerkers bij het in goede orde voltooien ervan, heeft een sterk motiverende en productieve uitwerking.

Hoewel het spreekwoordelijke schouderklopje op zijn tijd natuurlijk geen kwaad kan, is positieve bekrachtiging bij Gamification ‘ingebakken’ in de software zelf, middels het behalen van badges, achievements en andere incentives.

serious game bite audit

3. Op werknemersniveau bijsturen voor succes

Een digitaal Gamification-traject herbergt veel data, welke het mogelijk maken op werknemersniveau bij te sturen. De zelflerende algoritmes van de Games signaleren per individu direct wat de knelpunten zijn en waar de leerbehoefte het grootst is. Het gepersonaliseerde leerpad dat hieruit volgt, zorgt geheel autonoom voor de uitbreiding van de benodigde kennis en vaardigheden. Zo kan het salesteam op hoog niveau blijven presteren, zonder dat hier 1-op-1 begeleiding nodig is.

Oplossingen improve leadership

Sales verhogen met Gamification

Ook sales verhogen binnen je organisatie? Gamification omvat alle cruciale eigenschappen om je commerciële activiteiten naar de volgende fase te brengen. De Sales Games van AtHand dragen bij aan:

  • Het verbeteren van cross- en upsellvaardigheden;
  • Het verbeterde gebruik van CRM-tooling;
  • Het effectief genereren van leads;
  • Het sluiten van meer deals

De Games dagen deelnemers uit om stap voor stap naar concrete salesdoelstellingen toe te werken, met een methode die niet alleen heel schaalbaar is, maar ook al binnen 6 weken uitgerold kan worden.

Meer weten?

Ontdek hier onze Sales Games