AtHand winnaar Dutch Game Award 2014 Serious Game AtHand winnaar E-learning award 2014
AtHand winnaar San Accent

Ready to improve your Marketing Game? Wanneer je product of dienst klaar is om vermarkt te worden, begínt het echte werk pas. De kunde van verkoopmedewerkers in het initiëren en behoudenvan klantrelaties, het toepassen van de juiste customer service skills; het uiteindelijke succes hangt af van veel factoren. Een Marketing Game op maat begeleidt het proces van A tot Z en helpt medewerkers je innovatie op de juiste manier in te markt te zetten. Zo ben je verzekerd van een succesvolle lancering, bewijzen techreuzen LG en Sony.

LG shines bright like a diamond

Eerder had LG Mobile Europe, in het bijzonder in Nederland, flink aan populariteit gewonnen en daarmee een aanzienlijk marktaandeel verkregen. De Zuid-Koreaanse elektronicagigant zocht samen met T-Mobile naar een methodiek om zijn positie in de uiterst competitieve telecomsector te consolideren.

Aan het winkelpersoneel in de T-Mobile shops de taak om de unieke propositie van LG’s flagship smartphone nog beter uit te dragen en de salesdoelstellingen te behalen.

AtHand werd gevraagd een methode te ontwikkelen om de hardwerkende verkopers in de winkels te trainen en intrinsiek te motiveren. Dit resulteerde in Battle of the Stars. Binnen dit carrièrespel creëerde iedere deelnemer zijn eigen popster. De Game gunde eenieder zijn moment of fame door middel van een wekelijks examen in een musicalthema.

“De gebruikers werden het spel ingetrokken en waren enthousiast om de examens en kennisbattles te voltooien.”

Bij de spelonderdelen werden spelers op ludieke wijze uitgedaagd om vragen over de functionaliteiten van het nieuwe toestel te beantwoorden en de USP’s te benadrukken. Op die manier voorzag de Game het winkelpersoneel in slechts zes weken van de juiste kennis en motivatie. Met spectaculaire resultaten en een imposante salesboost als gevolg:

“Er werden meer dan 100.000 battles gespeeld, meer dan 25.000 examens afgelegd en tijdens de Game was er een salesstijging van maar liefst 800% tot 1200%.”

Bekijk hieronder de Game in werking:

Sony steals the show

Op soortgelijke wijze toonden ook de vertegenwoordigers van Sony zich ware marktveroveraars bij de introductie van hun nieuwe Xperia smartphones.

Voor Sony ontwikkelde AtHand het dynamische Sony’s Showtime: een Marketing Game om het nieuwste aanbod high-end smartphones op trendy wijze bij het Nederlandse publiek te introduceren.

Op weg naar eeuwige roem werden deelnemers van Sony’s Showtime uitgedaagd zich te ontpoppen als rijzende ster binnen de scene. In de Game kregen verkoopmedewerkers van Sony de eervolle (en uitdagende) taak retailers te inspireren en acquireren met de onderscheidende productkenmerken van de nieuwste Sony-toestellen.

De in-Game aanpak zorgde er in real-life voor dat retailers de toestellen actief uittestten en de USP’s van deze smartphones, namelijk de water- en stofdichtheid, high-end specs en het prachtige design, beter konden uitdragen.

Grote activatiekracht

Speciale aandacht ging uit naar de activatie van het Gamification traject, welke AtHand eveneens verzorgde. De kick-off werd groots aangepakt met een touringcar vol hapjes en drankjes op verschillende locaties. Dit maakte direct duidelijk dat Sony een aantrekkelijke leermethode voorstaat en vergrootte de attentiewaarde richting de medewerkers immens.

Tijdens het event werden de Game-elementen, welke bestonden uit USP-reviews, sales battles en examens, alvast geïntroduceerd, zodat de spelers wisten wat ze tijdens het traject konden verwachten.

Engagement in de Game werd rijkelijk beloond. Zo mochten de winnaars van de review challenge de telefoon houden en kreeg de bestverkopende winkel een VIP-behandeling. Over incentives gesproken.

Bekijk hieronder de Game in werking:

Bovenstaande projecten betreffen niet onze meest recente voorbeelden. De genoemde marketingvraagstukken zijn echter van alle tijden. De Gamification methodiek is universeel en derhalve inzetbaar voor actuele marktontwikkelingen en marketingdoeleinden.

Marketing Game op maat     

Ook klaar om de mark te veroveren? Onze Marketing Games zijn beschikbaar in diverse Game thema’s, elk met zijn eigen insteek, unieke verhaallijn en look-and-feel:

  • Champs heeft eencompetitieve insteek en draait om het behalen en verhogen van omzet- en salesdoelstellingen;
  • Globetrotters focust op samenwerking en het vergroten van het eenheidsgevoel binnen het team;
  • Investigators verbetert het probleemoplossende vermogen en de vindingrijkheid van het team middels uitdagende puzzels;
  • League of Leaders is opgezet voor het hoger management en draagt bij aan de ontwikkeling van leiderschapskwaliteiten.

Met een maatwerk invulling van deze thema’s creëren we unieke Games gebaseerd op de doelstellingen en KPI’s van je organisatie. We denken graag met je mee over de juiste invulling van de Game en het thema dat het beste aansluit bij het behalen van je bedrijfsdoelstellingen.

Benieuwd wat wij al voor andere bedrijven hebben betekend?

Bekijk onze maatwerk cases

Wil je ook het meeste uit je medewerkers halen? In onze Whitepaper lees je waarom Gamification onmisbaar is voor een snelle en betere ontwikkeling van je personeel.

Download whitepaper